Ahad, 17 Oktober 2010

HATI INSAN

Hmm well kali ni entry aku betemakan keinsafan sikit,, cewwwahhh!!!
Hahha x la tah npe aku terfikir  lak psl  tjuk ni.

Well, as the stater..
Dunia x semestinya adil,

Knape??
Bila kita berbuat baik, tanpa mengharapkan apa-apa balasan, org salah anggap kite menunjuk.
Aku pun x tau la nk buat baik atau jahat,

Story begin :
Satu hari aku kuar lepak ngn Mr. x
Tibe mse mkn kt KFC de sorg budak, nk jual sticker ayat Al-Quran kt aku dengan harga RM3,
Kbetulan mse tu aku x de duit kecil, aku bg die RM5, then die nk bg baki kt aku, aku tolak baki tu, aku ckp “ kakak belanje “ then die bg aku sticker tu, aku x amik la, memandangkan aku nk jln2 tkut nt terslh letak dah berdosa.

 Niat aku bukn nk menunjuk aku bnyk duit, tp aku tengok budak tu kesian, x semua org beruntung.

Nk kte aku baik sngt tu x la, kadang2 ble pengemis minta duit aku x bg gak, bkn sebab ape, aku tengok bdn die sihat, gemuk lg, tp mengemis, bkn die x leh bekerja, lain la lau die da tua, ataupun cacat.

Pnah sekali mse aku tunggu bas kt stesen bas sp nk blik kg kt perak, sorg laki tua ni minta duit, tp aku x bg memndangkan die terlalu sihat, tp die pkse2 aku bg gak duit kt die, aku wt x tau, then die g kt org sbelah aku, org sbelah aku bg die syiling, bpe pun aku x tau la, lpas tu aku dengr die mrungut, kdekut la, ng sikit la, die nk duit kertas wrne merah, mne org nk bg…
hmm tah la manusia..

nak disambung cerita,  pas tu org tu dtg blik kt aku, die minta lg, aku wt x tau, die wt plak mke kesian, siap ckp die ank yatim, hmm tua2 bangke pun nk menipu, agak la skit.
hmmm.. last2 aku x than aku ckp la,
 “pkcik sihat knape x keje?”
 kbetulan mse tu aku ternampak budak kecil selkitar umur 12 thun tengah kutip tin kosong, aku tunjuk la kt pkcik tu budak tu,
 “ pkcik tengok budk tu, kecil2 tp x mengemis, rjin berkerja”
 nk tau pkcik tu jwb ape?
“ budk tu x tau malu kutip smpah”
wahh aku rse cam nk plempang je pkcik tu. Ader ke ptut, nsib mak aku ajr hormat org.
huh!!! Lpas tu pkcik tu blah.

Moral of the story, len kali ble org mngemis kte mesti tlg tp bertempat, lau org tu sihat, wt x tau je, tp lau cacat kte bantu la die, x bnyk pun sikit je, hmm ble kte bantu org tu, org tu x mungkin bntu kte blik, tp ble kte memberi, mungkin org tu akan ckp
 “ mulia nye hati budak ni, mudah2an rezeki die murah”
 so da ader doa tuk kte kn..jgn mengharap, like my mum said, lau kte mengharap balasan, ape yg kte bg tu sia2 sje.
Lg 1, lau org x bntu kte pun, suatu hr ble kte sush akan ader org lain bntu kte,
Hmm da mlm, nitez =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan